بازگشت هدف کلی:کسب تجربه در به کارگیری نظریه ها، فنون و مهارت¬های مشاوره خانواده برای حل مشکلات مراجعان اهداف یادگیری: -آشنایی و کاربست نظریه ها و فنون کاربردی مشاوره خانواده برای مراجعان با مشکلات مختلف خانوادگی - آشنایی با مشکلات رایج خانوادگی مراجعان -آشنایی با وضعیت خدمات مشاوره خانواده در مراکز مشاوره -همکاری با مشاور به منظور ارائه خدمات مشاوره و آموزش خانواده به خانواده های مراجعه کننده رفتار ورودی: آشنایی دانشجویان با فنون و نظریه های مشاوره خانواده
آدرس ایمیل: sodani_m@scu.ac.ir مرتبة علمی: استاد نام و نام خانوادگی استاد: منصور سودانی نیمسال تحصیلی: اول گروه: مشاوره دانشکده: علوم تربیتی و روان شناسی تعداد واحد: 3 نام درس: کارورزی در مشاوره خانواده و ازدواج دورة تحصیلی: کارشناسی ارشد جایگاه درس در برنامة درسی دوره: عملی هدف کلی:کسب تجربه در به کارگیری نظریه ها، فنون و مهارت¬های مشاوره خانواده برای حل مشکلات مراجعان اهداف یادگیری: -آشنایی و کاربست نظریه ها و فنون کاربردی مشاوره خانواده برای مراجعان با مشکلات مختلف خانوادگی - آشنایی با مشکلات رایج خانوادگی مراجعان -آشنایی با وضعیت خدمات مشاوره خانواده در مراکز مشاوره -همکاری با مشاور به منظور ارائه خدمات مشاوره و آموزش خانواده به خانواده های مراجعه کننده رفتار ورودی: آشنایی دانشجویان با فنون و نظریه های مشاوره خانواده مواد و امکانات آموزشی: استفاده از تابلو کلاس، ویدئو پروژکتور، رایانه وسایر امکانات آموزشی روش تدریس: شیوه تدریس بدین ترتیب خواهد بود که ابتدا استاد در ارتباط با راهبردهای کلی کارورزی در خانواده و اهمیت آن به دانشجو نکات کاربردی را منتقل می دهد، سپس برنامه ای برای انجام کارورزی به دانشجو ارائه می دهد که بر اساس آن کارورزی خود را انجام دهد. استاد در تمامی مراحل کارورزی به عنوان سرپرست یا راهنما حضور دارد و به سوالات دانشجو در ارتباط با مسائلی که حین کارورزی ممکن است پیش بیاید، پاسخ و بازخوردهای لازم را می دهد.. وظایف دانشجو: دانشجو باید به خانه سالمندان، یک مدرسه مقطع متوسطه اول، یک مدرسه مقطع متوسطه دوم، شورای حل اختلاف، مرکز مشاوره نیروی انتظامی مراجعه کند و برای هر کدام 6 جلسه کارورزی اختصاص دهد. قبل از مراجعه باید ابتدا مجوزهای قانونی لازم از طرف دانشگاه را دریافت کند و معرفی نامه به مراکزی که قرار است کارورزی انجام دهد، تحویل دهد . همچنین دانشجو بعد از هر جلسه کارورزی باید گزارشی از کارهایی که کرده و تجربه هایی که کسب کرده است را به استاد ارائه دهد و اگر سوالی دارد بپرسد و بازخورد های لازم از استاد دریافت کند و به کارورزی خود ادامه دهد. ضمنا حضور و گزارش دانشجوی مذکور توسط نهاد مربوطه تایید و تحویل استاد نماید شیوه آزمون و ارزیابی: شیوه ارزیابی و نمره دادن بر اساس مجموعه ای از گزارش هایی است که دانشجو بعد از هر جلسه از کارورزی به استاد ارائه می دهد. منابع درس: کتاب خانواده درمانی، نوشته ایرنه گلدنبرگ و هربرت گلدنبرگ، ترجمه حمیدرضا حسین شاهی برواتی و همکاران. کتاب خانواده درمانی (تاریخچه نظریه و کاربرد)، ساموئل گلادینگ، ترجمه دکتر عزیزالله تاجیک اسمعیلی و دکتر محسن رسولی. کتاب خانواده و خانواده درمانی، نوشته سالوادور مینوچین، ترجمه دکتر باقر ثنائی.